Odpovědi na nejčastější otázky

Otázka cvičení

Musí dítě pravidelně cvičit a musím na něj jako rodič dohlížet?
Samozřejmě. Děti od 5 do 12 let (horní hranice bývá různá) musí být vedeny k systematické práci na sobě, tedy k pravidelnému cvičení. Nejlépe po malých dávkách, tedy např. 10 minut denně. Výsledkem pravidelného cvičení je spokojenost dítěte z vlastních schopností.

Musím tedy dítě nutit ke cvičení?
Samozřejmě se snažíme dítě nenutit, ale motivovat. Neustále opakujeme, že radost a uspokojení ze hry má člověk pouze tehdy, jestliže na sobě systematicky pracuje a cvičí.

Zvykne si dítě časem na cvičení a začne je vyžadovat samo?
Ano. Pokud bude nějakou dobu systematicky a důsledně vedeno k pravidelnému cvičení na nástroj, stane se pro něj toto rutinou, stejnou jako například čištění zubů. Pak již můžete s uspokojením sledovat výsledky vaší práce.

Může dítě cvičit méně často ale déle?
Může, ale výsledky nejsou ani zdaleka tak efektivní, jako při pravidelném cvičení. Pravidelné hraní po malých časových úsecích je velmi efektivní.

Otázka důslednosti a výchovy

Jak moc musím být při dohlížení na dítě důsledný?
Maximálně. Dokud dítě nezíská takzvaný „Dobrý návyk“, což znamená, že již pravidelné cvičení bere jako samozřejmost a vykonává je automaticky, musí být rodič maximálně důsledný a nekompromisní při vedení dítěte k této činnosti.

Jak moc děti zneužívají naši slabost a nedůslednost?
Většinou maximálně, (ovšem míra se může lišit). Pokud dítěti nestanovíme pevné hranice, bude mít tendenci pravidla porušovat a pomalu vás donutí slevovat z nároků, až nakonec ztratí úplně zájem o danou věc. (Toto platí i pro většinu dospělých.)

Jak mám své dítě motivovat k pravidelnému cvičení ?
Pokud nechceme používat donucovací a autoritativní metody, nezbývá nám než stále opakovat dítěti, čeho chce dosáhnout a že to bez cvičení nepůjde. Upozorňovat například na pozitivní cíle: „Když budeš cvičit tak zahraješ tu píseň, která se ti tak líbí“, a to přece chce že? atd.

Co dělat když je dítě dlouhodobě nešťastné a nespokojené z hraní na nástroj?
Pak máte dvě možnosti. Zkusit jiný hudební nástroj, nebo dítě z výuky odhlásit. Nikdo by neměl hudbu dělat z donucení a s nechutí.